Sabtu, 3 Oktober 2009

Byk hal cina ni...

Nak tergelak ana bila PKR Koh Hong Ming kata Bugis pendatang!
Menyingkap lembaran sejarah Kepulauan Melayu meliputi seluruh Indonesia, Filipina, Brunei, Timor Leste dan Malaysia Timur. Kepulauan ini meliputi 2 juta km persegi dengan populasi seramai 300 juta. Pulau terbesar ialah Borneo dan Sumatra manakala pulau terpadat ialah Jawa. Puncak tertinggi ialah Gunung Kinabalu di Sabah, Malaysia.

Nusantara pula ialah sepatah kata majmuk yang berasal daripada dua perkataan bahasa Jawa kuno, iaitu nusa (pulau) dan antara (lain). Dalam penggunaan bahasa moden, istilah "Nusantara" merujuk kepada lingkungan pengaruh kebudayaan dan linguistik orang Melayu yang merangkumi kepulauan Indonesia, Malaysia, Singapura, bahagian paling selatan Thailand, Filipina, Brunei dan Timor Timur, namun ia tidak melibatkan daerah Papua New Guinea

Mungkin ada yang tidak setuju tapi bagi ana orang bugis bukanlah pendatang di Sabah atau di mana-mana kepulauan Melayu diambil kira dari susur galur keturunan mereka yang memang berasal dari kepulauan Melayu dan mereka juga terkenal dengan pegangan kuat terhadap Islam, kuatnya hingga nama mereka semestinya di associate dengan Haji dan Hajjah kalau di Sabah ini, malahan di semenanjung mereka ialah Melayu di IC. Bugis Sabah terkenal kerana pandai berniaga dan berjimat cermat dan mereka ialah pemegang ekonomi di beberapa kawasan seperti Tawau.

Ana pernah mendengar beberapa ungkapan berkaitan bugis: "Pantang anak bugis tidak puasa", seorang guru memarahi muridnya yang baru darjah dua. "orang bugis dapat lima ringgit, makan dua ringgit, tiga ringgit simpan", berbual dengan beliau (orang berumur) suatu petang.
Sedih juga bila seseorang bernama Koh Hong Ming mendakwa mereka ini pendatang, walaupun secara teknikalnya benar. Jika dakwaan ini datang dari mulut Melayu dengan pantas sudah dilabel racist! Walaubagaimanapun anda nilaikan sendiri samada setuju atau tidak.

Tiada ulasan: