Isnin, 19 Oktober 2009

Rahsia Ilmu Alam

Alam terbentang luas ini menyimpan berjuta rahsia yang tidak mungkin dapat dipelajari seluruhnya tanpa izin dari yang Zat yang Maha Esa.
Artikel hari ini akan menyentuh dan fokus kepada mengenal ilmu Alam secara ringkas. Ilmu alam ini sangat popular ketika zaman dahulu dan di amalkan oleh para cendikiawan, laksamana dan pendekar-pendekar untuk memastikan mereka berada di satu tempat yang strategik atau dikenali sebagai zon "selesa", di mana ia dapat membantu mereka mencapai kejayaan. Di negara China, ilmu ini sangat popular kepada para hulubalang dan pembesar istana, ilmu ini ialah dinamakan "ILMU ANGIN DAN AIR (feng shui)". Dahulu, ilmu ini sangat rahsia, hanya pemerintah atau orang yang tinggi tarafnya saja yang mampu memilikinya sehinggakan orang bawah yang memiliki ilmu Alam ini dihukum PANCUNG! Ketika zaman dinasti Han, mereka sangat risau bahawa ilmu ini akan jatuh ke tangan orang awam, jadi apa yang mereka buat ialah, MENCIPTA beberapa aliran sesat untuk menyampaikan ilmu alam ini. Oleh kerana sambutan terhadap ilmu ini sanggat menggalakkan sehinggakan ramai orang awam tidak tahu mana satu kah aliran yang sebenar dan mana satu juga aliran ciptaan yang sesat tersebut, ia telah berlaku sehingga ke hari ini.

Antara tokoh Islam yang popular yang menggunakan ilmu ini ialah Ibnu Sina, ketika di Baghdad beliau ingin membina sebuah rumah sakit, jadi beliau harus memilih beberapa lokasi yang beliau lawati. Beliau telah menggantung daging segar pada setiap lokasi. Hasilnya ialah, sekiranya di suatu lokasi daging itu lambat menjadi busuk, maka lokasi itu lah yang akan di pilih untuk didirikan rumah sakit. Ini kerana tenaga atau energi atau chi yang berada di kawasan tersebut mempunyai aliran yang lebih baik berbanding dengan kawasan-kawasan lain.

BEZA APLIKASI ILMU ALAM MELAYU VS CINA

Orang melayu mengaplikasikan ilmu alam lebih kepada tujuan MENANG ATAU KALAH. Sekiranya dirujuk kepada kitab-kitab lama melayu kebanyakkannya mengisarkan cara-cara pendekar melayu untuk memenangi satu perlawanan, dengan mengatur strategi dimana alam sekitar akan memihak kepada pendekar tersebut. Untuk tujuan illustrasi, saya memberi contoh:

2 orang pendekar hendak beradu kekuatan di kawasan lapang ketika waktu tengah hari yang panas terik. Pendekar yang bijaksana akan menggunakan ilmu alam untuk 'membantu' mereka mencapai kemenangan. Bagaimana? Pendekar tersebut haruslah berdiri membelakangi matahari, supaya pihak lawan akan silau ketika berlawan dengan nya. Walaupun ilmu alam tidak 'menjanjikan' apa-apa kemenangan tapi ia berkesan dalam MEMBANTU untuk menang perlawanan tersebut!

Orang cina pula menggunakan ilmu alam untuk mencapai KESIHATAN, TUAH dan KEKAYAAN. Mereka juga menggunakan ilmu yang sama tapi untuk tujuan mereka berbeza. Mereka sanggup mengupah Master-master yang handal dalam ilmu alam ini untuk membantu mereka berada di zon selesa atau hampir kepada apa yang mereka tujukan.

Tiada ulasan: