Ahad, 17 Januari 2010

Kalimah 'ALLAH' s.w.t

Isu yang masih hangat ketika ini di negara kita iaitu penggunaan Kalimah ALLAH oleh akhbar Herald Catholic. Bagi saya isu ini tidak sepatutnya dibawa sehingga sampai ke Mahkamah.

Sebenarnya saya sangat kecewa dengan keputusan yang telah dibuat oleh Hakim Mahkamah Tinggi Yang Arif Datuk Lau Bee Lan.Apabila sesuatu perkara yang pada dasar hanya boleh diselesaikan tanpa campurtangan pihak Mahkamah tetapi terpaksa dilakukan, maka beginilah jadinya. Sebagai rakyat Malaysia saya sangat menghargai perpaduan kaum yang sedia wujud di negara kita dan kita semua seharusnya menjaga agar keharmonian antara kaum yang menganuti berbagai agama dapat dipertahankan.

Pihak Gereja Katolik seluruh Malaysia sepatutnya turut berperanan didalam menjaga serta memelihara perpaduan bangsa yang ada di negara ini dengan lebih memahami sesuatu yang sensitif bagi orang yang bukan beragama Kristian. Mereka juga harus tahu bahawa perkataan atau Kalimah ALLAH yang digunakan didalam apa jua amal ibadat orang Kristian di negara ini adalah di ambil dari Kitab Injil yang diterbitkan dalam Bahasa Indonesia.

Kalimah ALLAH sebenarnya hanya terdapat didalam kitab Injil berbahasa Indonesia yang digunakan secara meluas oleh kaum Bumiputera Kristian di Sarawak dan mungkin juga di Sabah sejak dahulu lagi. Didalam Kitab Injil berbahasa Inggeris atau Bible atau dilain-lain negara perkataan ALLAH memang langsung tiada didapati. Didalam perkara ini penganut-penganut Kristian di Sarawak sangat keliru berkenaan perkembangan ini.

Orang Kristian harus jujur mengakui bahawa Kalimah ALLAH adalah hak mutlak orang Islam dan apa juga usaha untuk mempertahankan bahawa perkataan itu adalah milik bersama orang Kristian dan Islam adalah merupakan satu kesilapan. Jadi untuk memperbetulkan sebarang kesilapan agar ianya tidak berlarutan, maka sebaik-baiknya pihak Gereja mencari jalan damai sejajar dengan tuntutan agama Kristian juga yang sangat menitik berat soal kedamaian dan kesejahteraan.

Bagi saya, demi Malaysia, demi perpaduan kaum, keharmonian antara agama di negara kita, saya sangat berharap supaya pihak Gereja dapat menerima hakikat bahawa sebenarnya Kalimah ALLAH itu bukannya milik orang Kristian dan oleh itu saya menyeru agar perkataan itu ditiadakan didalam mana-mana ajaran Kristian di Malaysia ini.

Isnin lepas,Tuan Guru Dr Haron Din secara terbuka menyatakan mana-mana umat Islam yang menyokong keputusan mahkamah yang memihak kepada tuntutan Herald-The Catholic Weekly itu boleh membawa kekufuran dan syirik.Inilah baru berani seorang pemimpin yang hendak menegakkan negara islam.Bukan hanya berpolitik mahukan undi dan kuasa semata-mata.Jangan sesekali mempolitikkan Kalimah 'ALLAHHU AHAD' ini.

YB PAS Khalid Samad dan Nizar Jamaludin sendiri telah memukul canang menyokong keputusan penggunaan kalimah Allah bagi bukan Islam.Kalau ikut pendapat dan pandangan Haron Din, bagaimana agaknya aqidah Nizar? Nizar ni dulu dah bertafakur depan lilin macam di gereja, sekarang macam ini pulak. Entahla. Bak kata raja lawak Nabil : Lu Fikirlah Sendiri!

Penggunaan 'ALLAH' oleh pihak Kristian di negara kita boleh mengelirukan pada pelajar-pelajar islam di peringkat bawah dari Kolej hingga sekolah rendah.Bila mereka mahu buat tugasan yg di beri oleh guru atau pensyarah mereka mungkin menggunakan internet yahoo searh.Bila mereka searh "ALLAH' macam-macamlah yang keluar.Ini lah yang amat mengelirukan bila bahan-bahan penulisan dari Puak Kristian yang terpapar. Inilah salah satu taktik org kafir hendak menyesatkan golongan remaja kita. Mungkin YB2 PAS boleh faham yg mana satu ALLAH ISLAM dan ALLAH KRISTIAN. Tapi bagaimana dgn remaja kita yang kurang faham dan didikan agama. Jgn salahkan mereka tidak belajar.Kamu sebagai pemimpin utk org melayu islam patut memimpin dan mengajar mereka.

Kalimah ALLAH sebenarnya hanya terdapat didalam kitab Injil berbahasa Indonesia sahaja. Ini adalah salah satu cara mubaligh kristian indon menyebarkan agama mereka disamping memesongkan aqidah umat islam di sana.

Kalau tak silap dari dulu lagi golongan alim ulamak indon membantah keras penggunaan perkataan 'allah' bagi penganut kristian. tapi pemerintah indon tak dpt berbuat apa2 sebab terikat dgn sistem perundangan yg terlalu bebas hasil ciptaan mereka sendiri.
Lagi pun di sana isu agama, terutamanya antara kristian dan islam terlalu sensitif utk disentuh.

Pada pendapat saya (secara peribadinya), ds najib mempunyai ciri2 kepimpinan yg agak lemah berbanding para pemimpin terdahulu terutamanya tun dr mahathir. tetapi lebih mantap berbanding tun dollah. ds najib perlu lebih tegas dlm menangani segala permasalahan rakyat.

2 ulasan:

PuRpLe_HeARts berkata...

ulama' dunia syeikh al-qardhawi lak mnyatakan Allah ni Tuhan segala umat,bkn cme Tuhan utk umat Islam je...

Shaifulrizan epul berkata...

taun 1995 lh..da nama allah dlm kitab bible..cuma pihak kita di malaysia je lmbat nak..siasat..